Gicléer

Hos Bidsart laver vi litografier i meget høj standard, som sikrer utrolig farvedybde og farveægthed. Papiret er Walter Thompson papir, som er groft i strukturen og har en kvalitet meget lig originalværkerne.

Alle litografier er signeret og nummereret af kunstneren og udkommer i begrænset oplag..

Se udvalget af gicléer/litografier til salg

Alle litografier er signeret og nummereret af kunstneren samt begrænset til maksimalt 100 oplag.

Section
Drop element here

Giclée – kvalitetstryk af originalværker til overkommelige priser

Ligesom litografiet er gicléen en tradition inden for kunsttrykket, hvor produktet udkommer i begrænsede oplag. Mens litografiet er en manual proces, er gicléen et digitalt tryk, hvor et affotograferet billede bliver printet i pigmentrigt og lysægte blæk. Forskellen på almindeligt print og en giclée er en meget høj opløsning, og desuden, et langt rigere farvespektrum, der ikke vil falme de næste 100 år.
Hvilket papir der trykkes på, har også en afgørende betydning for det kunstneriske udtryk. Vi bruger altid en type kraftigt bomuldspapir, som absorberer blækket og har en tekstur, der tilfører billedet et ekstra lag af kvalitet og stoflighed. Den høje opløsning tillader at teksturen fra originalen gengives i gicléen, så man fornemmer, at der er et stykke håndarbejde bag. Gicléetrykket tillader desuden kunstneren at tilføje ændringer i farvestyrke og størrelsesformat, der kan give værket et anderledes udtryk end originalen. Man kan derfor sige, at en del af det kunstneriske arbejde fortsætter ind i trykkeprocessen.

Nogle gange er billeder bare så gode, at det er synd, hvis der kun findes ét af dem. Kunst-tryk og print tillader kunstnere at udgive værker i mere end et enkelt eksemplar, hvilket også gør det til mere økonomivenlig måde at skabe kunst og købe kunst på. Gicléer udkommer, ligesom litografier, i begrænsede oplag og er både nummereret og signeret af kunstneren. Grundet den høje kvalitet af printet og papiret, bærer værket samtidigt præg af at være originalt, fordi det har en tekstur og farvedybde, man ikke ser på almindeligt print.

Hvad er litografi?

Et originalt litografi er et  stentryk, hvor selve trykpladen er en bestemt kalkstenstype i en forarbejdet form. Litografiet så første gang dagens lys i 1700-tallet og er siden blevet erstattet af mange andre og mere moderne trykketeknikker. Det var i gamle dage en billig måde at reproducere sceniske værker, da man dengang ikke havde en printer. I dag bliver udtrykket litografi brugt af mange til at beskrive et signeret grafisk tryk i høj kvalitet.

Litografi er nok det mest kendte begreb, men i dag er de tryk man køber faktisk gicléer - og det er der gode grunde til. Gicléen er den moderne udgave af litografiet, blot i en højere kvalitet; vil mange professionelle nok mene. Litografiets tilhængere vil derimod nok betone den lange håndværksmæssige og analoge tradition, der ligger bag litografiet.

Hos Galleri Bidsart er vi ret begejstrede for begge teknikker, men har fravalgt litografiet til fordel for giclée, da det bedst bruges til det vi ønsker; nemlig at lave superlækre og eksklusive print i begrænsede oplag, til dem der ønsker et alternativ til vores malerier og plakater.

Hvad er giclée?

Giclée (udtales ”ji-klé” eller ”zhee-clay”) er en trykketeknik der i særdeleshed har fået et spark fremad i den moderne verden. Teknikken bruges til at lave højkvalitetstryk på enten papir eller lærred. Kendetegnet ved giclée er lysstærke farver, der ved første øjekast kan forveksles med et maleri på lærred og så er det yderst langtidsholdbart. Trykketeknikken er bestemt ikke billig og det er derfor også typisk eksklusive kunsttryk der bliver fremstillet i gicléetryk. Den særlige inkjet-printer er skabt til at sprøjte en digital kilde ud i et tykt lag pigmenteret farve på et lærred eller højkvalitetspapir. 

Hvad er kunstprint?

Et kunstprint siger næsten sig selv og er et print af et originalt kunstværk. Kunstprint er typisk kendetegnet ved at de er lavet i et begrænset oplag, så der kun findes få eksemplarer. Der findes mange forskellige former for kunstprint som f.eks. Ætsning, stentryk (original litografi), skærmtryk, træsnit og gicléetryk. Selvom kunsttryk er en gengivelse af det originale kunstværk, så får du altså et nyt kunstværk i selve trykkemetoden. Der er nemlig et usædvanligt tæt samarbejde mellem kunstner og trykker som gør at de sammen kan skabe en ny slags kunst ud af det originale værk. At trykke kan nemlig være en hel kunstart i sig selv.

Grunden til kunstnere får produceret kunstprint af de originale værker har mange årsager. Dog er en af hovedårsagerne at kunstnerne på den måde kan ramme mere bredt med deres kunst og på den måde give dem der ikke har økonomi eller endnu ikke vil investere i et originalt værk, muligheden for at købe kunst. På den måde får man et rigtigt godt alternativ og typisk til en lavere pris.

Hvordan passer jeg bedst muligt på mine kunstprint?

Selvom kunstprintene er trykt/printet i yderst høj kvalitet og med farvepigmentering der har høj farvemæthed, så skal du stadig være opmærksom på nogle ting. Det er meget vigtigt at hvis du skal have kunstprintet op og hænge på væggen så er det ikke ligegyldigt hvilke materialer du bruger til indramningen. Vi anbefaler derfor at hvis du ikke har forstand på eller vil løbe risikoen ved at prøve, så betal lidt ekstra og få den rammet ind hos en professionel. På den måde undgår du at din ny købte kunst skal forfalde eller blive grim over tid.

3 gode råd til at sikre dit kunstprint:

1. Det farveægte pigment blæk, som giclée er printet i, kan som udgangspunkt godt tåle sollys. Men det er klart en anbefaling ikke at hænge det i direkte sollys hvis du gerne vi forlænge farverne i dit kunstprint. Skal du bruge dit kunstprint som en del af en samling, anbefaler vi at du har dem opbevaret i charteks et mørkt sted hvor der ikke er lysindfald. På den måde sikrer du at farven ikke falmer overhovedet.

 2. Da papir er lavet af et levende materiale, er det vigtigt at holde væk fra eventuelle fugtkilder. Det vil sige at hvis papiret bliver udsat for fugt vil det suge til sig, blive bølget og derfor miste værdi. Det er derfor rigtigt vigtigt at du holder dit kunstprint et sted hvor der er tørt.

3. Du må endelig ikke forsøge at tilskære eller tilpasse kunstprintet fordi du har købt en for lille ramme eller synes det skulle være lidt mindre. Du vil nemlig kunne risikere at nedsætte værdien på kunstprintet eller blot ødelægge tankerne som kunstneren har gjort bag værket. Det er derfor en stor opfordring at holde kunstprintet helt originalt selvom det er et print af det originale kunstværk.

Glicée – kvalitetstryk af originalværker til overkommelige priser

Det er ikke alle der enten har råd eller vil prioritere at bruge penge på Original kunst. Men det betyder jo ikke nødvendigvis at du ikke vil have kunsten til at hænge i sit hjem. Derfor er det blevet meget populært at printe originale værker i glicée. Det er meget udbredt at glicée bliver lavet i et begrænset oplag, nummereret og signeret af kunstneren selv. Det er derfor stadig meget eksklusivt da der typisk ikke findes mere end 40-100 eksemplarer. Du får derfor dermed det tætteste du kommer på det originale værk – som samtidig har en utrolig høj kvalitet i forhold til masse printede plakater.

Forskellen på kvaliteten i et glicée tryk og en almindelig printet plakat ses tydeligt. Ved højkvalitetsprint eller foto bruges en 12-farvet injektprinter som bruger pigmentbaseret blæk og trykker glicée på papir af yderst høj kvalitet. Blækket har utroligt lysstærke farver og ligner nærmest det originale værk. Det er også enormt langtidsholdbart og holder i op til 100 år. Som billedet illustrerer, er Glicée trykket utroligt detaljemættet mens det masseproducerede print bliver utydeligt i detaljerne når det forstørres.

Hvad er litografi?

Et originalt litografi er et såkaldt stentryk, hvor selve trykpladen er en bestemt kalkstenstype i en forarbejdet form. Teknikken er et såkaldt plantryk, som fra højtryk og dybtryk adskiller sig ved at trykpladen er i ét plan. Litografiet så første gang dagens lys i 1700-tallet og er siden blevet erstattet af mange andre og mere moderne trykketeknikker. Det var i gamle dage en billig måde at reproducere sceniske værker, da man jo dengang ikke havde en printer. I dag bliver udtrykket litografi misbrugt en smule og bruges af mange blot til at beskrive et signeret grafisk tryk i høj kvalitet.

 ”Litografi” er nok det mest kendte begreb, men i dag er de fleste ”litografier” man køber faktisk gicléer. Og det er der gode grunde til. ”Gicléen er den moderne udgave af litografiet, blot i en højere kvalitet”; vil de mange tilhængere nok mene. Litografiets tilhængere vil derimod nok betone den lange håndværksmæssige tradition, der ligger bag litografiet.

Hos Galleri Bidsart er vi ret begejstrede for begge teknikker, men har fravalgt litografiet til fordel for gicléet, da det bedst bruges til det vi ønsker; nemlig at lave superlækre og eksklusive print i begrænsede oplag til dem der ønsker et alternativ til vores malerier og plakater.

Hvad er Glicée tryk?

Et Glicée tryk (udtales ”ji-klé” eller ”zhee-clay”) er en trykketeknik der i særdeleshed har fået et spark fremad i den moderne verden. Teknikken bruges til at lave højkvalitetstryk på enten papir eller lærred. Kendetegnet ved Glicée er lysstærke farver, der ved første øjekast kan forveksles med et maleri på lærred og så er det yderst langtidsholdbart. Trykketeknikken er bestemt ikke billig og det er derfor også typisk eksklusive kunsttryk der bliver fremstillet i Glicée tryk. Den særlige inkjet-printer er skabt til at sprøjte en digital kilde ud i et tykt lag pigmenteret farve på et lærred eller højkvalitetspapir. 

Hvad er kunstprint?

Et kunstprint siger næsten sig selv og er et print af et originalt kunstværk. Kunstprint er typisk kendetegnet ved at de er lavet i et begrænset oplæg, så der kun findes få eksemplarer i verden af printene i højkvalitet. Der findes mange forskellige former for kunstprint som f.eks. Ætsning, Stentryk (original litografi), Skærmtryk, Træsnit og Glicée tryk. Selvom kunsttryk blot er en ’kopi’ af det originale kunstværk, så får du altså et nyt kunstværk i selve trykke metoden. Der er nemlig et usædvanligt tæt samarbejde mellem kunstner og trykker som gør at de sammen kan skabe en ny slags kunst ud af det originale værk. At trykke kan nemlig være en hel kunstart i sig selv.

Grunden til kunstnere får produceret kunstprint af de originale værker har mange årsager. Dog er en af hovedårsagerne at kunstnerne på den måde kan ramme mere bredt med deres kunst og på den måde give dem der ikke har økonomi eller endnu ikke vil investere i et originalt værk, muligheden for at købe kunst. På den måde får man et rigtigt godt alternativ og typisk til en lavere pris.

Hvordan passer jeg bedst muligt på mine kunstprint?

Selvom kunstprintene er trykt/printet i yderst høj kvalitet og med farvepigmentering der har høj farvemæthed, så skal du stadig være opmærksom på nogle ting. Det er meget vigtigt at hvis du skal have kunstprintet op og hænge på væggen så er det ikke ligegyldigt hvilke materialer du bruger til indramningen. Vi anbefaler derfor at hvis du ikke har forstand på eller vil løbe risikoen ved at prøve, så betal lidt ekstra og få den rammet ind hos en professionel. På den måde undgår du at din ny købte kunst skal forfalde eller blive grim over tid.

3 gode råd til at sikre dit kunstprint:

1. Det farveægte pigment blæk, som Glicée er printet i, kan som udgangspunkt godt tåle sollys. Men det er klart en anbefaling ikke at hænge det i direkte sollys hvis du gerne vi forlænge farverne i dit kunstprint. Skal du bruge dit kunstprint som en del af en samling, anbefaler vi at du har dem opbevaret i charteks et mørkt sted hvor der ikke er lysindfald. På den måde sikrer du at farven ikke falmer overhovedet.

 2. Da papir er lavet af et levende materiale, er det vigtigt at holde væk fra eventuelle fugtkilder. Det vil sige at hvis papiret bliver udsat for fugt vil det suge til sig, blive bølget og derfor miste værdi. Det er derfor rigtigt vigtigt at du holder dit kunstprint et sted hvor der er tørt.

3. Du må endelig ikke forsøge at tilskære eller tilpasse kunstprintet fordi du har købt en for lille ramme eller synes det skulle være lidt mindre. Du vil nemlig kunne risikere at nedsætte værdien på kunstprintet eller blot ødelægge tankerne som kunstneren har gjort bag værket. Det er derfor en stor opfordring at holde kunstprintet helt originalt selvom det er et print af det originale kunstværk.